UI V FOTOGRAFIJI IN KINEMATOGRAFIJI


Neža Vouk

UVOD

Del umetnosti je tudi fotografija, ki omogoča izražanje sebe in svojih misli skozi leče fotoaparata. Fotografija ujame trenutek in brez dodatkov dovoljuje surovo čutenje. Ljudje tako vidijo, točno, kaj se dogaja. Fotografiji sledi videoposnetek in umetnost kinematografije.

Ker živimo v času vzpona umetne inteligence, me zanima, kot dijaka srednje šole za oblikovanje in fotografijo, kako se UI uporablja v fotografiji in kinematografiji, in kaj to pomeni za ti veji umetnosti. Sama pri nalogi UI orodij nisem uporabljala.

Slika 1: S pomočjo UI so z oljnimi barvami naslikali portret v stilu umetnika Rembrandta, 2016, Microsoft

RAZPRAVA

UI na področju fotografije deluje v obliki ustvarjanja novih slik, posnemanje ali izboljšanje že obstoječih. Fotografi tako ne potrebujejo opraviti toliko fizičnega dela, kot je priprava opreme in kasnejše obdelovanje slike.

Področja, na katerih je UI zelo v pomoč so:

  • samodejna izostritev;
  • povečanje slik, brez da bi izgubili dobro ločljivost;
  • odstranjevanje in dodajanje predmetov;
  • odstranjevanje in dodajanje ozadja;
  • zmanjšanje šuma.

Dobri vpliv UI v fotografiji se kaže v:

  • bolj dostopni opremi, kar omogoča fotografom olajšano fotografiranje in ljudem z manj izkušnjami več priložnosti za ustvarjanje;
  • samodejno opravljanje vsakdanjih opravil, kot so osnovno urejanje in obrezovanje slik;
  • izboljšana je kakovosti slike, da izgleda bolj profesionalna, tudi če ni narejena s kakovostnim fotoaparatom.

Sprva se je UI uporabljal za dodajanje posebnih učinkov in ustvarjanje računalniško ustvarjenih slik (ang. Computer generated images – CGI). Najbolj se uporablja v fantastičnih, znanstveno-fantastičnih in distopičnih filmih (npr. Gospodar prstanov, Matrica).

UI kinematografiji prispeva na različnih področjih:

  • izboljšani vizualni elementi;
  • povečana učinkovitost – produkcija zahteva veliko denarja in časa, z uporabo UI pa ti problemi izginejo;
  • pisanje scenarijev in zgodb, kar pomaga pri organiziranosti in urejenosti;
  • ustvarjanje glasbe;
  • montaža videoposnetkov.

Slabosti uporabe UI v produkciji filmov so pomanjkanje človečnosti ter izguba delovnih mest (postprodukcijski tehniki, montažerji, nekateri igralci). UI ima robotski način delovanja in ne moremo priti do pristnih čustev in prepričljivih likov.

Slika 2: V filmu Iztrebljevalec 2049 so s pomočjo UI generirali utopični svet, 2017, CGI (ang. Computer generated images) oz. računalniško ustvarjene slike

Fotografija se razpne vse od funkcionalnih področij kot je fotografija predmetov za oglaševanje, do umetniških področij, kjer se bolj želi izražati fotograf. Ker naj bi bila fotografija tradicionalno realna predstava resničnosti, mnoge skrbi, da bi z uporabo UI to verodostojnost uničili.

Nekatera podjetja, kot na primer Ikea, načrtujejo uporabo UI, saj bi prihranili pri času in kapitalu, če bi za posnetke opremljenega prostora uporabili le pametne sisteme, namesto da bi plačali za fotografe in namestitev scene. Nekateri fotografi so mnenja, da jim UI zelo pomaga, saj porabijo manj časa za slikanje in postavitev, ter nato obdelovanja fotografij. Še vedno se lahko umetniško izražajo, čeprav fizičnega predmeta ali prizora niso dejansko fotografirali. Revije in časopisi pa se morajo držati fotografiranja brez kakršne koli obdelave, saj ljudje ne želijo videti in brati o neresničnih dogodkih. Časopisi obljubljajo verodostojnost in je kakršnokoli prirejanje prepovedano.

Slika 3: Urednica predstavi, kako je program uporabila, da je lahko naredila bolj profesionalen portret, 2023, aplikacija Remini

Glede vzpona UI je veliko ljudi zaskrbljenih. Medtem ko nekateri trdijo, da gre lahko za zlorabo in možno ogrozitev človeštva (neresničnih dogodki, propaganda, pornografija), so drugi prepričani, da UI ponuja veliko odprtih vrat za svet umetnosti.

ZAKLJUČEK

Ali je umetna inteligenca “smrt fotografije“? Ne, le umetnik se bo moral povezati s pametnimi sistemi, ki ponujajo veliko rešitev za vsakodnevne probleme.

Kljub temu da UI ponuja veliko priložnosti za ustvarjanje, je široka dostopnost velik problem. Čeprav je res, da sedaj kdorkoli lahko ustvarja različna digitalna dela, lahko tudi kdorkoli ustvarja neresnične posnetke, ki pa lahko mnogo drugih ljudi spravi v neprijetni položaj ali sproži sodne postopke. Morda bodo čez 10 let ustvarjali neresnične posnetke kraje, napada ali podobne postopke in tako obtožili nedolžne ljudi. Nasprotno, krivci bodo lahko ustvarjali posnetke sebe in jih predstavili kot alibi. V takšnih primerih bodo morale vlade pripraviti nove zakone glede uporabe UI.

Ker ljudje v vedno večji nezaupljivosti v prostoru medmrežja želijo le čisto resnico, bo zahteva po avtentičnosti vedno večja in delo fotografa bo še vedno zaželjeno.

BESEDILNI VIRI:
How Artificial Intelligence is transforming Photography?. [s. d.]. Spyne. [Citirano 24.1.2024; 16.09]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.spyne.ai/blogs/ai-photography#:~:text=AI%20photography%20refers%20to%20a,creation%20of%20synthetic%20photo%20studios.
AI IN PHOTOGRAPHY: EXPLORING THE ORIGINS AND FUTURE OF AN EVOLVING MEDIUM. 2023. Design Dash. [Citirano 25.1.2024; 14.22]. Dostopno na spletnem naslovu: https://designdash.com/2023/10/23/ai-in-photography-exploring-the-origins-and-future-of-an-evolving-medium/
Artificial Intelligence In Film: Impact & Influence for 2024+. 2023. Neil Chase film. [Citirano 5.2.2024; 17.27]. Dostopno na spletnem naslovu: https://neilchasefilm.com/artificial-intelligence-in-film/#:~:text=characters%2C%20and%20props.-,During%20Filming,between%20real%20and%20virtual%20characters.
Can AI-Generated Photography still be considered Photography?. [s. d.]. Aesthetics of Photography. [Citirano 9.2.2024; 14.34]. Dostopno na spletnem naslovu: https://aestheticsofphotography.com/can-ai-generated-photography-still-be-considered-photography/
Photography and the Rise of A .I. (a perspective). 2023. YouTube. [Citirano 27.2.2024; 13.02]. Dostopno na spletnem naslovu: https://youtu.be/szgtpjeTTvk?si=veu7htLYyorgjU38
The TERRIFYING Reality AI That Photographers Need To Know. 2023. YouTube. [Citirano 27.2.2024; 13.26]. Dostopno na spletnem naslovu: https://youtu.be/0Swg2cjq5vk?si=WQ5MtJgHpE16xfPF
How A.I. is changing the film industriy. 2023. YouTube. [Citirano 28.2.2024; 20.56]. Dostopno na spletnem naslovu: https://youtu.be/iSTlKTRPVCk?si=ZPHdnH6Rhup7N_SA

SLIKOVNI VIRI
Slika 1: The next Rembrandt. 2016 . WPPED Cream 2016. [Citirano 11.2.2024; 15.36]. Dostopno na spletnem naslovu: https://sites.wpp.com/wppedcream/2016/-/media/wppedcream/2016/projects/digital/the_next_rembrandt/hires_hero_tnr_final.jpg?mw=1200&hash=AF35B7B34BABACE21FC15C3B7F20C552
Slika 2: 2017. Atlas of wonders . [Citirano 5.2.2024; 18.13]. Dostopno na spletnem naslovu: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyyd1zbeva0f4jzGgPmKHAaqkbbze7sEXI0_MJq5KNeOmkX_qgTP100ai61WMPfEc1eN4Fz5GdRlOY0zlk56nkPy3Vrd-0OwGMxgsavHEIj32CV27RtRRCpa3znWA5jmZL46PJo-tbUg6irOy2bviioKS_ZwwOYS4oJzrL6beyUd_cxw/s1600/4.jpg
Slika 3: Screenshot by Sabrina Ortiz/ZDNET. 2023. ZDNET . [Citirano 24.1.2024. 17.48]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.zdnet.com/a/img/resize/cc92f546d88912dcc0f1f555fd28d43b1b283456/2023/07/17/851419f4-316f-4b78-9897-6b5238772e48/2022-14.png?auto=webp&width=1280